Thursday, August 21, 2008

Stephanie Tubbs Jones

Trots att jag inte sitter i Cleveland håller jag koll på vad som sker i det som faktiskt är min gamla stad. Min stad och mina människor ... Med det i tanken känns det hemskt trist att läsa att kongresskvinnan Stephanie Tubbs Jones har avlidit pga av brustet blodkärl i hjärnan. Igår, efter en vanlig dag på jobbet, föll hon ihop över bilratten och vaknade sedan aldrig upp igen. Hon avled klockan 18:12 lokal tid.

Stephanie Tubbs Jones var den första svarta kvinnan från Ohio som fick en plats I USA’s kongress och en sån där kvinna som man liksom ser på att hon brinner för det hon gör. Hon såg stark ut. Hon var stark.

Med sina rötter den svarta amerikanska kulturen var hon djupt engagerad i svartas rättigheter och utveckling och logiskt sett borde hon ha varit en av Barack Obama’s starkaste anhängare. Men så var inte fallet. Tubbs Jones var en Clinton-anhängare från början till slut och trots hård kritik lobbade hon med all sin kraft för att Hillary Clinton skulle bli demokraternas presidentkandidat i detta valet. En stark person går vid sidan om ...

Jag tror att Cleveland har förlorat en av sina största anhängare idag och att fylla hennes plats blir inte lätt.

Läs gärna vad Connie Schultz från Clevleand Plain Dealer har att säja om Stephanie Tubbs Jones.

No comments: