Monday, October 13, 2008

Fara i skogen


Jag måste bli färdig med det här jobbet innan den trettonde, sa en kollege, som jobbar i fält, för femtioelfte gången. Vad är det som är så speciellt med det datumet, frågade jag tillslut. Jag fick blickar som om jag var helt tom i huvudet på mig. Älgjakten börjar då, sa alla i kör.

Älgjakten ... Uppe i norrland började den för flera veckor sedan och råkade infalla samtidigt med den stora lingonplockar perioden. Alla som varit på Hötorget i Stockholm vet att där ligger berg av lingon och om det är någon som undrar hur dom kommer till Hötorget så kan jag informera att det kryllat av kinerser och thailändare i dom norrlänska skogarna. Samtidigt som älgjakten pågick. En man muttrade på radionyheterna att han minsann tagit ledigt från jobbet för att jaga, sett fram emot det under ett helt år, och så när han satt där med bössan laddat och spejade dök det inte upp en enda älg. Nä, kineser i hela skogen, det var vad han fick se. Stackarn, tänkte jag och skrattade. Vilken kul bild det hade varit att fånga.

No comments: