Wednesday, July 9, 2008

Prylar

På bilden ser ni min mobiltelefon, en gammal ärvd Nokia där siffrorna nöts bort av idogt sms'ande. Jag använder den bara när jag är hemma på Sverigebesök och här i Cleveland har jag levt lyckligt utan mobil.

I övriga världen verkar det nu vara mobilhysteri -- eller rättare sagt, iPhone-hysteri. Alla vill ha den lilla läckra från Apple men priset att använda den är så högt att folk klagar i högan sky. Den största anledningen till att jag inte vill ha en iPhone är att man blir låst vid en mobiloperatör. Här i USA är det AT&T som står för det och i Sverige blir det Telia. För mig låter det som att gå tillbaka till hedenhös tid med absolut ingen priskonkurrens. Varför finner sig folk i det? Apple användare är ju annars så sturska över att inte behöva leva med Microsoft-monopolet.

Själv är jag ingen Apple människa. Det enda Jobs produkter jag äger är en liten Shuffle som jag använder när jag är ute och springer. En nätt liten pryl som lätt kläms fast i byxlinningen.

Om du inte har något bättre för dig i sommar kan du plocka ihop din egen Mac med PC delar, en sk. Hackintosh. Folk kommer på så mycket kul.

No comments: