Sunday, March 2, 2008

En bra dag för bakfylla


Inte för att jag är bakfull, men för dom som är det och har ett huvud fullt av klösande lejon kan finna räddningen i dagens tidning.

På söndagar väger tidningen ca 15 kg varav 14.5 kg är reklam. Av någon annledning är det ok att stoppa tidningen full av skit här och tro inte att man kan sätta upp en liten lapp på brevlådan för att slippa. För det första kastas tidningen in på tomten eller upp på verandan så ingen kommer att se lappen; för det andra kan inte en oansenlig lite lapp med texten "Ingen reklam, tack" stoppa affärerna. Så, var söndag mosar jag ner 14.5 kg reklam i sopptunnan.

Vad har det här med bakfylla att göra? Jo, tidningen kommer i en liten påse -- en lång tub likt en brödpåse. Vanligtvis är det en orange historia som vi i detta huset senare återanvänder till att plocka upp hundskit med, men idag var den färgsprakande blå och i botten var en liten ficka. Innuti fickan hade man lyckats klämma in ett kort från företaget Wyeth, som tillverkar det kända smärtstillande pulvret Alive, samt -- tada! -- två fria pulver!

AdvilPM Sweetstakes ... så heter dom och tydligen är det någon form av smärtstillande kombinerad med sömnmedel. "Helps you fall asleep and stay asleep when you have aches & pains." Toppenbra! Synd att ungarna inte tillbringar tid utomhus här för då hade dom kunna kuta runt kvarterat och samlat på sig ett par hundra piller. Det hade blivit en sån bra historia att följa på nyheterna.

Läkemedel som de här spendarar otroliga pengar på marknadsföring. Jag misstänker att 60% av all TV reklam har med läkemedel att göra, vilket är rätt skrämmande. Enligt reklamen är alla som tar Alive enormt lyckliga och det finns ingen anledning att se på varför man har ont. Ta en Alive.

No comments: