Thursday, November 29, 2007

Voluntärarbete


Voluntärarbete -- finns det i Sverige? Ja, det gör det säkert även om jag inte kan påminna mig om någon som jobbat som voluntär. Kanske Röda Korset? Vem vet.

Här i USA gillar man voluntärarbete. En anledning är att institutioner inte har råd att ha betald personal -- vilket man inte har i Sverige heller -- men med några få betalda och fler frivilligarbetande kan man hålla allt från parker till muséer öppna. Sen har jag märkt att pensionärer och andra med mycket tid hjälper forskare med allt från övervakning till att katalogisera blommor och bin.

Själv hjälper till vid Cleveland Museum of Natural History med att fotodokumntera deras enorma insektssamling. Låter trist? Äsch, jag gillar att pilla med sånt här och jag tycker om att dokumentera konstiga saker. Sedan har jag full tillgång till forskare inom alla möjliga områden, så jag kan lära mig en massa utan att ha enorma krav. Sen, och det här är vikitgt i USA, det ser bra ut på min resumé. Att visa för andra att man är aktiv, att man tar initiativ -- det är vikigt. Och, framförallt, att hoppa in och hjälpa till med något man tycker är kul ett par timmar i veckan är ett utmärkt sätt att få utökad erfarenhet.

Så jag undrar, om jag kom hem till Sverige, skulle jag kunna göra samma sak? Skulle jag kunna komma till Naturhistoriska Museet och få tillgång till deras samlingar? Jag är inte så säker ...

No comments: