Sunday, June 29, 2008

Cykel Cleveland

När jag kom hit till Cleveland för sisså där en sex år sedan blev jag förstummad över att bilen används hela tiden. Visst, visst -- jag ver väl medveten om att man kör bil bra mycket mer här än vad man gör i Europa och att användandet av bil en självklarhet som inte kostade särskillt mycket. Ändå kunde jag inte fatta att man körde bil SÅ mycket. Man dum-kör. Ta bilen till närbuktiken 50 meter bort -- det är att dum-köra, men så var det och så är det.

Bensinen, för 6 år sedan, kostade ca $1.20 per gallon (vilket med dagens dollar är ca 1.90 kr/liter) -- idag kostar soppan $4.16 (ca 6.50 kr/liter) på Shellmacken runt hörnet. Jag misstänker att en svensk skulle jubla över 6.50 och bilen skulle rulla semestersverige runt, men här har det fått amerikanen att stanna hemma och i tidningen läser vi om tips för att åka kommunalt och att cykla.

Tjejen i Shellmacken -- hon tog cykeln till jobbet i morse. Det hade aldrig hänt för 6 år sedan, men något fascinerande håller på att hända och det har inte bara med bensinpriset att göra. Klimatet och tanken att det kanske är onödigt att köra 50 meter till närbutiken har smugit sig in i många Cleveland-bors medvetande.

Kolla in den här utmaningen -- www.2milechallenge.com -- som ska hjälpa amerikanen att cykla mer. En kul grej som vil alla kan hoppa på.

No comments: