Friday, June 6, 2008

Kan Obama hålla det republikanska maskineriet bakom sig?

I morse, på vägen till jobbet, sa jag högt till mig själv, "Dom kommer fan ta mig att förlora. Dom kommer att missa öppet mål." Det var inte den svenska fotbollslandslaget jag beklagade mig över utan det demokratiska partiet och presidentkandidaten Barack Obama.

Om Obama ska vinna måste han klå McCain i någon av de stater Hillary vann över honom. Ju mer jag tänker på det desto omöjligare låter det. Hur ska han helt plötsligt vinna över Virginia, Ohio, Texas? Han måste nå dom sk Nascar-rösterna. Nascar är vita män, arbetarklass som dricker Bud Light och inte klär sig i annat än jeans. Det finns många av dom i det här landet och Obama har inte nått innanför den svettluktande Wranglerskjortan. Han försökte en gång, men vit skjorta och slips funkade inte i bowlinghallen. Vad han behöver är en karla karl till visepresident. Man man på för den posten heter Jim Webb.

Jim Webb är en populär senator från Virginia med många medaljer som marinkårsofficer under Vietnamkriget. Han jobbade i Reagans regering och var alltså då republikan, men nu -- nu när Bush har lurat ut hans soldatbröder/systrar till Irak har Webb gått och blivit demokrat.

Med Webb vid sin sida tror jag Obama kan vinna med sig den del av befolkningen som röstar på McCain bara för att han har en militär bakgrund. Som svensk är det svårt att förstå varför det spelar någon roll, men tillhör man arbetarklassen i USA har man släktingar som är med och utkämpar krig eller som dött i krig. Det går inte att sopa de familjerna under mattan, särskillt inte idag. Över 4000 amerikanska soldater har dött i Irak och ska man bli president måste man snabbt kunna ta hem de som lever men samtidigt få de familjer med anhöriga som kommit hem i en kista att känna att deras barn inte dog utan anledning. Webb, tror jag, kan klara den ekvationen.

No comments: