Thursday, June 26, 2008

Dyrt i Sverige

Jag köpte ny löpardojjor här om dagen. Visst är dom snygga. Och oj, så vita och skinande. Vissa säjer att jogging är en billig sport, att det inte behövs prylar. Ha! Man kan spendera hur mycket pengar som helst: särskillds shorts, jackor, iPods, pulsmätare, vantar -- och hela tiden nya skor.

Mina nya skor, ett par Asics Gel-Nimbus 9, kostade ca 590 svenska pengar (515 utan skatt). Ett överkommligt pris om man kutar mycket och måste shoppa nya ett par gånger om året. Vad jag inte fattar är hur samma sko kan kost 1600 kronor i Sverige. Det är 1000 kronor mer! Öven om man pillar bort den svenska momsen blir det ju hur stor skillnad som helst.

Att dollarkursen är låg märks på alla turister som flockas till, framför allt New York. Själv känner jag en hel hög svenskar som varit över för att njuta av storstadslivet och att priserna är lägre på denna sidan Atlanten är alla överens om.

Varför är det så? Är det konkurrensen eller för att arbetskraften är billigare? Är inköpspriset på mina joggingskor lägre i USA än i Sverige?

Konkurrensen är helt klart större och arbetskraften är nog billigare, men å andra sidan jobbar det säkert tre gånger så många biträden i affärerna.

Om det är någon som kan förklare det här mysteriet för mig vore jag tacksam. Som det är nu kan mitt pallar mitt Smålänska hjärta inte att shoppa jogginskor i Sverige. Får bli barfota löpare ....

No comments: