Sunday, January 18, 2009

En bra start på dagen

Söndag morgon och jag ligger kvar i sängen, kurar ihop mig som en kattunge och njuter av värmen och tystnade. Söndag -- kan den gå långsamt. Please.

Naturligtvis blir det för varmt under täcket och sen är det så jäkla tyst att jag blir seg i huvudet. Jag knäpper på radion och snart får jag dagens första skratt. Det är nämligen God Morgon, Världen på P1 och inslaget Public Service. Så jäkla roligt! Snabb och bitsk satir när den är som bäst.

Ett exempel från ett gammalt avsnitt. EU motstårndaren Marita Ulvskog toppar sossarnas lista till EU parlamentet och i Ulvskog (spelad av Rachel Mohlin) får frågan vad som är bra med EU. Hon svarar, ¨Att man flyttar parlamentet mellen Bryssel och Strasbourg var månad. Jag tycken man ska flytta hela tiden. Våra arselen skall aldrig möta fast mark. Det är mitt motto!¨

Ok, det låter ju inte så kul när jag ser det i skrift, men jag skrattade högt när jag hörde det. Och vad är bättre än att börja en söndag med ett gott skratt?

Underbart, helt enkelt.

No comments: