Thursday, January 29, 2009

Konsteleven

Anna Odell, även kallad Konsteleven i media, har rört upp bottenslammet i pölen Sverige. Ni vet, hon som spelade psyksjuk och blev intagen på St Görans sjukhus och sen utkastad pga sitt skådespeleri. Ett examensarbete vid Konstfack ska det bli av hela den resan.

St Görans personal är fly förbannade och inte är väl det så konstigt. Grundlurade av en elev ... Ack, ack. Enligt ledningen är det helt oacceptabelt eftersom hon tagit en sängplats och spännband som någon annan kunde fått nytta av istället, hon spottade och slog på personalen och, sist men inte minst, skattebetalarna fick stå för hela kalaset.

"Hon och hennes prefekt borde klippa sig och skaffa ett riktigt jobb," rasade St Görans överläkare David Eberhard på debattsajten Newsmill.

Ahhh ... det är tyngd i det argumentet.

Själv vet jag inte varför så många blir så hiskligt upprörda. Visst, det låter ju inte som ett konstens mästerverk men vad vet jag. Det få jag ta ställning till när sagda verk presenteras i maj. Kanske kommer jag att tycka det är skit och inte fatta ett smack vad det handlar om, men det finns väldigt mycket jag inte begriper och jag är inte upprörd för det. Det roliga är om jag en dag förstår ... Det kan ju också bli ett helt superbt konstverk. Man kan aldrig veta.

No comments: