Tuesday, January 20, 2009

Kom inte i kläm


I dag svor Barack Obama presidenteden. Då detta historiska ögonblick inträffade stod jag i hissen på väg hem från jobbet och beundrade en varningsskylt som varnar för att man kan klämma skallen på det mest märkliga sätt om man inte ser upp.

Jag har svårt att tänka mig en amerikansk president som haft så stort engagemang från övriga världen som Obama. Hans motto om förändring har vunnit allas hjärta och visst är det så att vi hoppas att få tillbaka det USA som vi älskar - vare sig man erkänner det eller ej. Det har varit konstigt att verkligen tycka illa om USA, men så har det väl varit i mångt och mycket.

Själv fick jag ju uppleva alla de här riktigt dåliga åren. Jag minns när jag kom dit 2002 så frågade någon vad jag tyckte. Det här var tiden innan Irak-kriget, då nationen stod på helspänn inför nästa terrorattack och vi fick information from Homeland Security att ha silvertape hemma så vi kunde tejpa plast kring förstren inför alla gasattacker. 10 minuter skulle man visst vinna på det ...

Och det var hotskalan ... gul, orange och röd. Ingen visste vad det betydden, men oj, hotet är uppe i orange.

Vad kunde jag tycka? Jag minns inte vad jag svarade men senare slog det mig att jag har aldrig varit i ett land dät folk var så rädda. Själv är jag ju uppvuxen med ryssen på andra sidan Östersjön, ubåtar långt uppe på land och skumma långtradare som spionerade utmed vägarna. Men inte gick vi omkring och var livrädda för att Sovjet skulle anfalla. Eller? Kanske var jag för liten.

Nu ska det dock bli andra bullar bakade i Vita Huset och drömmen om amerika som den gode kan få komma tillbaka in i våra hjärtan. Det är dock ingen lätt dag han får på jobbet, president Obama. Krig både här och där och en ekonomi som är så usel att folk snart får isolera huset mad flaggan istället för att ha den stolt vajande på husknuten. Och jag tycker jag mycket på jobbet ....

Hoppas Obama har en varningsskylt på sitt kontor -- så han inte kommer i kläm mellan republikaner och demokrater, Israeler och Palestinier, KKK och .... jag vad det nu kan vara.

No comments: