Saturday, February 9, 2008

Släpa Ungarna Till Skolan

Läste på svenska nyheterna att utbildningsministern föreslagit att polisen ska kunna hämta ungar som skolkar och köra dom till skolan.

(Och här tar jag nu ett djupt andetag)

Det här förslaget, enligt min alldeles egna uppfattning, låter så korkat ogenomtänkt att jag knappt kan få in den i huvudet. När i hela friden ska polisen jaga skolkare? Först tycker jag dom kan leta rätt på den som snodde min bilstereo och mina cyklar (pluralis). Missförstå mig inte, jag tycker att man (vem nu det är) ska se till att ungar går till skolan. Jag tycker ärligt talat att dom ska lära sig läsa, skriva och räkna, och jag tycker det är viktigt. Jag tycker också att skolan ska ställa höga krav så att eleverna får lära sig att i det verkliga livet funkar det inte att utebli utan anledning. Skolan är en viktig del i allt vad det innebär att bli vuxen. Men håll polisen utanför.

I USA har man löst problemet med skolkning genom att skolan ringer hem till föräldrarna (samma dag) och frågar varför deras son eller dotter inte var på lektionerna -- eller så skickas det hem ett brev som en förälder måste skriva under. Det här medför ju dock att föräldrarna måste vara intresserade i sina barn uppfostran, vilket tyvärr inte alltid är fallet. Generellt innebär det här systemet dock att föräldrarna tvingas engagera sig och de har en möjlighet att ställa ungarna mot väggen innan problemen tagit fart på riktigt.

No comments: