Wednesday, February 13, 2008

Stora Bokaffärer


Jag gillar bokaffärer. Timmar kan passera medan jag sniffar runt, bläddrar, kommer på något och går tillbaka till en bok jag tidigare bläddrat i. Det är lite som att surfa på nätet -- fast på ett manuellt sätt. Enligt riktiga litteraturnördar ska man ju vara så där ur-kulturell och hata de stora kedjorna som Barnes & Noble eller Borders och bara gå till de små lokala där personalen har full koll, och alla böckerna behandlas med djupaste kärlek. Själv vill jag bara ha massor av böcker. Och ett stor kafé i affären där man kan läsa alla böckerna medan man käkar en stor, fet muffins och sen ställer tillbaka böckerna igen. Barnes & Noble har allt det.

Fast jag gillar nog egentligen Borders bättre. Och så är Borders associerad med Amazon -- världens bästa bokhandel. Tänk om man kunde krypa in där ...

6 comments:

Anonymous said...

Eftersom du har speedat upp ditt bloggande får du här kommentarer till de tre senaste inläggen :-)

Om poliser som ska hämta skolkande elever:
Läste det och trodde inte det var sant men det stod inte första april i almanackan så det var väl sant. Helt sjukt!!!

Om husmarknaden i Cleveland:
Vi var faktiskt där förra året och gjorde ett reportage om det. Besökte en foreclosuer auktion och åkte sedan ut och titta på en del av husen. Tänkte slå till på ett som kostade 7000 dollar men området var inte det bästa. Minst sagt.

Om Barnes & Noble:
Älskar att gå omkring där och titta på böcker. Problemet är att jag köper fler än jag hinner läsa så jag försöker hålla mig borta därifrån. Det coola är ju att man verkligen får läsa böckerna utan att köpa dem. Det sitter ju folk där hela dagarna och läser.

Stina said...

7000 dollar ... Det är otroligt att det går att förlora på en sån affär, men som dom säjer, "location, location, location." Inte riktigt samma priser i New Yorl City.

Själv tycker jag dom kan riva ner skiten, plantera träd och börja om från början.

Unknown said...

Stina, vad roligt att ha hittat en ny bra USA-blogg (hittade hit via Thomas Nilsson). Jag är också ett bokhandelsfreak, men (och nu rodnar jag litet) jag är också en sån där nörd som fnyser litet ilsket åt Borders och Barnes&Noble. Ändå hamnar jag där då och då, så du har nog rätt - det är massor av böcker som är det viktigaste...

Ingegerd

Stina said...

Vet du Ingegerd, jag tror nog alla är lite av en garderobs-Barnes&noblare och jag är helt säker på att du kan stöta på någon av dina bokhandlesnördar där med en cafee latte och en skinade lågprisbok framför sig. :-)

Jag kan erkänna att jag tycker det är mysigt med de små affärerna också. Mångfald förgyller.

Anonymous said...

Varför får vi aldrig såna där stora bokhandlar i Sverige för? Det är helt grymt att skrota runt i timmar i en stor amerikansk bokaffär och plocka bland hyllorna. Köpa en (god!) kopp kaffe och sätta sig och bläddra lite i boktraven. Gå tillbaka, byta några tveksamma förvärv. Börja om. Och gå ut ur affären med fler böcker än man kan snacka igenom incheckningen hem utan överviktstillägg :-)

Stina said...

I Sverige är det ju närapå att man känner biträdenas ögon borra in i nacken på en när man står och bläddrar i en bok.

"Ska du ha den där boken, eller?"

vet du, grobert, det borde vara tillåtet att ta in hur många böcker man vill utan att pröjsa extra på flyget. Import av kunskap!