Thursday, March 27, 2008

Men va' e de här???

Läste på DN's hemsida att Slotts senapsfabrik producerat sista skvätten senap och nu, efter 122 år Uppsala, flyttar produktionen till Polen. Urtrist och för djävligt!

Ok, inget ont om Polen och inget ont om att tillverka det ena och det andra i länder med lägre löner, men Unilever som äger Slotts (bara det är ju trist) har verkligen missat hela debatten om att försöka minska transporterna av mat och på så sätt bidra till minskade koldioxidutsläpp.

Billigt, billigt --. Jag minns för ett par år sedan när jag satt på bussen mellan Stockholm och Västervik; ett par äldre herrar satt bakom mig och lovordade den nyöppnade tyska butiken Lidel i Västervik.

"Vad gör det att mjölken är tysk," sa den ene. "Den är ju så billig."

Jag är hundra på att samma herrar grymtade när Electolux slog igen fabriken i Västervik och flyttade tillverkningen till Ungern.

Jag får väl göra min egen senap.

No comments: